روشهای جمع آوری اطلاعات جهت تصمیم گیری

روشهای جمع آوری اطلاعات جهت تصمیم گیری

روشهای جمع آوری اطلاعات جهت تصمیم گیری 260 216 راضیه منشئی

چگونه به جمع آوری اطلاعات برای تصمیم گیری بپردازیم؟

اطلاعات را میتوان از کتابها، اینترنت، افراد مختلف که درزمینه کاری ما اطلاعاتی دارند و…. بدست آورد. در این بخش 3 ابزار مهم جمع آوری اطلاعات را مورد بررسی قرار میدهیم:

  • 6 کلاه تفکر
  • جدول T
  • تحلیل SWOT

 

  • ابتدا 6 کلاه تفکر را برای جمع آوری اطلاعات خود بکار میگیریم:

کلاه شماره 1 ) کلاه سفید: حقایق، آمار و ارقام

چیزیکه واقعیت داشته ، همه قبول دارند و اختلاف نظری در این مورد وجود ندارد.

کلاه شماره 2 )  کلاه قرمز: احساسات و عواطف

بخش زیادی از تصمیمهای ما احساسی است. البته که احساسات روی تصمیمهای ما اثر گذارند ولی باید دید آیا احساس ما با این تصمیم خوب است یا حس خوبی نسبت به آن نداریم. پس به احساس خودتان توجه داشته باشید.

کلاه شماره 3 ) کلاه مشکی: منفی ها و ریسک ها

به خطرها، ریسک ها و منفی ها توجه داشته باشید. در اینصورت موضوع را کاملتر دیده و با آگاهی وارد می شوید. گاهی ریسکها به فرصتها تبدیل میشوند. به عنوان مثال  اگر خواستید وارد یک بیزینس شوید ببینید در بدترین حالت چقدر ضرر میکنید اگر ریسکش خیلی بالاست ریسک آن را پایین تر بیاورید . مثلا معامله در بورس علیرغم منافع زیادی که دارد ریسک بالایی نیز دارد و ممکنست در یک سرمایه گذاری همه سرمایه خود را از دست بدهید بنابراین به اندازه ای سرمایه گذاری کنید که تحمل از دست دادن همه آن پول را داشته باشید. در هر کسب و کار دیگری نیز این موضوع صدق میکند. دارن هاردی میگوید اگر خواستی وارد یک کسب و کار جدید شوی با خود فکر کن آیا انجام آن کار ترا خواهد کشت اگر نمیکشد انجام بده زیرا هرآنچه ترا نکشد قویترت میکند.

کلاه شماره 4 ) کلاه زرد: خوش بینی و حالات ایده آل

البته که داشتن نگرش مثبت و خوش بینی در بسیاری موارد انگیزه دهنده و موتور محرک ماست. خوب است در کنار توجه به منفی ها و ریسک ها گاهی با خوش بینی به مسئله نگاه کنیم که مثلا اگر این اتفاق خوب در پی انجام اینکار بیفتد چقدر برای ما ایده آل است.

کلاه شماره 5 ) کلاه سبز: تفکر خلاق و توسعه

داشتن تفکری خلاقانه و بکارگیری مسائل با خلاقیت و به هدف رشد و توسعه میتواند بر تصمیم گیری ما موثر واقع شود.

کلاه شماره 6 ) کلاه آبی: مدیریت سایر کلاهها

پس از اینکه هر بار یکی از کلاههای فوق را بر سر گذاشته و با آن دید در مورد کاری که قرار است انجام دهیم قضاوت کردیم نوبت به آن میرسد که کلاه مدیریت به سر گذاشته و تصمیم گیری در مورد این موضوع را مدیریت کنیم.

  • ابزار دوم جهت جمع آوری اطلاعات جدول T میباشد.

مثلا برای انجام کاری دو گزینه پیش رو دارید. برای هریک جدولی شبیه T را رسم کرده و مزایا و معایب هر یک از دو گزینه را در دوسمت آن مینویسید، در اینصورت موضوع کاملا برای شما شفاف شده و با مقایسه مزایا و معایب هر دو میتوانید بهتر و موثرتر تصمیم بگیرید.

جدول T را برای یک مورد تصمیم گیری هم میتوان بکار برد بدینصورت که مزایا و معایب آن کار را دو سمت جدول نوشته و بررسی کنید آیا مزایای انجام اینکار برای شما بیشتر و باارزشتر است و یا معایب انجام کار میتواند برای شما سنگین و طاقت فرسا باشد.

  • ابزار سوم در جمع آوری اطلاعات جهت تصمیم گیری تحلیل SWOT میباشد.

برای آنالیز هر مطلبی 4 موضوع را تحلیل و بررسی کنید:

Strengths : نقاط قوت

نقاط قوت کار را مورد بررسی و تحلیل قرار دهید.

Weaknesses : نقاط ضعف

به نقاط ضعف اینکار به دقت فکر کنید و آنها را بررسی کنید.

Oppertunities  : فرصت ها

به فرصتهایی که از انجام اینکار بدست می آورید کاملا توجه کنید. با انتخاب درست میتوان فرصتها را به نقاط قوت تبدیل نمود.

Threats  : تهدیدها

تهدیدها و خطراتی که در اثر انجام این کار میتواند شما را تحت الشعاع قرار دهد توجه کرده و بررسی کنید که آیا تحمل آنها را دارید یا خیر.

برای تصمیم گیری در مورد انجام یک کار فقط به الان فکر نکنید به این فکر کنید که نتایج این تصمیم در دراز مدت چه خواهد شد. الان، روز بعد، ماه بعد، سال بعد، 3 سال بعد، 10 سال بعد و… و موقع ترک دنیا از انجام این کار چه دستاوردی نصیب من خواهد شد.

موفق باشید

ایمیل

manshaeir@gmail.com

با ما تماس بگیرید

۰۹۱۳۳۷۰۱۳۳۹

© 2021 کلیه حقوق محفوظ است. طراحی و اجرا R.D