شیوه های مطالعه

شیوه های مطالعه

شیوه های مطالعه 1000 667 راضیه منشئی

فهرست

1- شش گام برای مطالعه

1-1- گام اول

1-2- گام دوم

1-3- گام سوم

1-4- گام چهارم

1-5- گام پنجم

1-6- گام ششم

2- مهارتهای قبل از مطالعه

3- فنون مطالعه آسان

4-  لذت مطالعه

5- بهترین زمان برای کتاب خواندن

6- لذت کتاب خوانی در بهترین زمان

7- روشی کوچک برای یادگیری مغز محور

8- جدی گرفتن تکامل

9- تحقیق درباره مطالعه

10- اندازه گرفتن سرعت مطالعه

11- مطالعه موردی

12- افزایش یادگیری هنگام مطالعه برای کنکور و امتحان

کلید واژه

مقدمه :

اینکه بدون مقدمه شروع به کتاب خواندن کنیم روشی کاملا غلط است. کتاب نخواندن افراد دلایل مختلفی دارد. یکی از دلایلی که کتاب نمی‌خوانیم این است که نمی‌دانیم چطور باید مطالعه کنیم. معمولا بخاطر نداشتن اطلاعات و مهارت های لازم  از مطالعه خود لذتی نمی‌بریم.

در ادامه روش مطالعه درست و اصولی را برایتان بیان میکنیم :

1- شش گام برای مطالعه

1-1- گام اول

اولین گام این است که حال خودمان را خوب کنیم. احساس ما میزان یادگیری ما را مشخص می‌کند. بنابراین قبل از هر کاری سطح شادی خودمان را افزایش میدهیم. شما در این مرحله باید به گونه‌ای حال خودتان را خوب کنید که بسیار راحت و کم‌خرج و بدون دردسر احساس شادی کنید. مثلا برای احساس خوب می‌توانیم یک موزیک شاد و دوست داشتنی گوش دهیم. با خودمان جلوی آینه حرف‌های مثبت بزنیم و ده‌ها روش دیگر که شما باید بهترین آن را نسبت به شخصیت خود پیدا کنید.

1-2- گام دوم

گام دوم روش مطالعه به شما کمک بزرگی می‌کند. در این مرحله متوجه می‌شوید که کدام بخش‌های کتاب از همه مهم‌تر است. اینکه شما باید کجا توجه و دقت بیشتری داشته باشید و کجا باید سریع‌تر عبور کنید. دقیقا مثل این می‌ماند که شما با یک نقشه وارد یک شهر شوید و بدانید دقیقا چه مسیر‌هایی را می‌خواهید عبور کنید. اما فرض کنید شما برای ورود به شهر هیچ نقشه‌ای ندارید. مسلماً دل‌زده می‌شوید و انگیزه شما کاهش می‌یابد.

1-3- گام سوم

در سومین گام روش مطالعه شما باید سوال‌های کتاب را مطالعه کنید. رسیدن به جواب های سوالات هدف نویسنده کتاب است. اگر سوال‌ها را بخوانید قلاب ذهنی برای شما ایجاد می‌شود و موضوعات را بهتر درک خواهید کرد.

اگر کتابی که می‌خواهید مطالعه کنید که سوالی نداشت، خودتان برای آن کتاب سوال طرح کنید و بعد از آن شروع به مطالعه کنید. با همین راهکار ساده متوجه می‌شوید که هنگام مطالعه متن درک بیشتری دارید.

1-4- گام چهارم

در این گام شروع به مطالعه می‌کنیم اما به روشی بهتر از روش قبلی که انجام می‌دادیم. شما باید کتاب را به روش تندخوانی مطالعه کنید. شما می‌توانید با سرعت بیشتری مطالعه کنید و درک بیشتری هم داشته باشید.

1-5- گام پنجم

در پنجمین گام ما باید کتابی که خواندیم را خلاصه نویسی کنیم. اما باید بدانید که خلاصه‌نویسی که در مدرسه یاد گرفته‌ایم سال‌هاست که منسوخ شده است. شما باید به روش نقشه ذهنی خلاصه نویسی کنید. نقشه ذهنی کمک می‌کند محتوای هر کتابی را در یک صفحه خلاصه نویسی کنیم.

1-6- گام ششم

در ششمین گام روش مطالعه ما باید زمان‌بندی مرور را برای خود مشخص کنیم. هر چیزی که مرور نشود برای مغز بی‌اهمیت به حساب می‌آید و آن را حذف می‌کند. بنابراین شما باید مرور کنید. شما باید قبل از 24 ساعت، دو روز بعد، چهار روز بعد، هشت روز، شانزده روز، سی‌و دو روز و شصت‌و چهار روز بعد مرور کنید. این تکنیک مطالعه به شما کمک می‌کند تا اطلاعات را از حافظه کوتاه مدت به حافظه بلند مدت انتقال دهید.

2- مهارتهای قبل از مطالعه

قبل از شروع مطالعه هم باید اقداماتی انجام دهیم. در ابتدا چرایی مطالعه را برای خودتان مشخص کنید که برای چه چیزی دارید مطالعه می‌کنید و چه هدفی از کتاب خواندن دارید؛ چرا کتاب می‌خوانید؟

هدف گذاری در مطالعه باعث می‌شود، نکات مهم و ارزشمند را بیشتر درک کنیم و هنگام کتاب خواندن از دقت بیشتری برخوردار باشیم. پس قبل از کتاب خواندن مشخص کنید که این کتاب باید چه تاثیراتی روی من، در حوزه های مختلف شامل اخلاق، شخصیت،علم، درآمد و… بگذارد.!

3- فنون مطالعه آسان

برای این که لذت بیشتری در حین مطالعه داشته باشیم به خودتان بگویید: من هیچی بلد نیستم. یعنی آگاهی خود را ضرب‌ِ صفر کنید. یکی از مشکلات بزرگ افراد، این است که فکر می‌کنیم همه چیز را می‌دانیم؛ این کاملا اشتباه است. زمانی که یک نکته یاد میگیریم خودمان را تشویق کنیم و شکرگزاری کنیم به خاطر یک ایده خوب یا یک جمله خوب که یاد گرفتیم. تصمیم بگیریم که آن ایده‌ها را در زندگی خود پیاده سازی و اجرا کنیم.

4-  لذت مطالعه

لذت بردن از هر چیزی اکتسابی هست، پس خودتان را به خاطر بدست آوردن نکته‌ای که از کتاب آموختید، تشویق کنید .از نویسنده آن کتاب که به شما این نکته را آموخت تشکر کنید. به ارزشی که کتاب خواندن به شما میدهد توجه کنید. همچنین یادتان باشد که برای کتاب‌های حفظی روش های حفظ کردن سریع گوناگونی وجود دارد.در نظر بگیرید با اجرای نکته‌ای که از کتاب آموختید تا چه اندازه می‌توانید زندگی خود را بهتر کنید. در زندگی خود چه رفتار و چه اخلاقی را تغییر یا اضافه کنید. با راهکارهای ساده‌ای می‌توانیم یادگیری خود را در مطالعه چندین برابر بیشتر کنیم و از آن لذت ببریم.

5- بهترین زمان برای کتاب خواندن

همه انسان‌ها ساعت زیستی مختلفی دارند. این که بخواهیم برای شما نسخه‌ای تجویز کنیم کار اشتباهی است.. 80 درصد افرادصبح ها انرژی بیشتری دارند. این انرژی بیشتر به ما کمک می‌کند تا با حال خوب شروع به مطالعه کنیم. 20 درصد افراد بعد از ساعت 9 شب انرژی زیادی می‌گیرند و می‌توانند کارهای مهم خود را انجام دهند.

6- لذت کتاب خوانی در بهترین زمان

یکی از دستاورد‌های افزایش یادگیری هنگام مطالعه، لذت بردن از مطالعه است ، فکر کنید که در چه زمانی بیشترین انرژی را دارید. همان زمان بهترین زمان برای مطالعه شما است. زمانی که انرژی بیشتری داشته باشید می‌توانید به روش یادگیری مغز محور نزدیک شوید. پس یکی از مواردی که شما باید به عنوان یک مدرس برای خود اجرا کنید این است که مطالعه و یادگیری را زمانی آغاز کنید که بیشترین انرژی را دارید.

7- روشی کوچک برای یادگیری مغز محور

حتما زمان مطالعه را برای خودتان مشخص کنید یعنی این که تا چه زمانی برای مطالعه می‌خواهید وقت بگذارید. زمان مطالعه و یادگیری خود را مشخص کنید. هم‌چنین انرژی و ذهنیت خودتان را برای مقداری که مشخص کرده‌اید، آماده کنید. تحت هر شرایطی متعهد باشید و به ایستگاه آخر برسید. اگر محتوای کتاب شما زیاد است بخش کوچکی از آن را انتخاب کنید. هدف شما این باشد که حتی آن بخش کوتاه را مطالعه کنید.

8- جدی گرفتن تکامل

سعی کنیم کامل‌گرایی را تا حد زیادی از بین ببریمو به خاطر داشته باشید که زمان یا صفحه ای که مشخص کردید رو به اتمام برسانید. چون در غیر این صورت مغز شما عادت میکند که هر بار کتابی را شروع کردی به مطالعه و نیمه کاره رها کنی.

9- تحقیق درباره مطالعه

نیمه تمام گذاشتن کتاب ها باعث می‌شود مغز در هر بار که کتاب خوندن رو شروع کردی حس و حالی را در شما ایجاد کند که این مطالعه را رها کنید. چون مغز انسان 101 مکانیزم دارد که هر موقع شما بخواهید از ناحیه امن تان بیرون بیاید و به سمت رشد و موفقیت بروید، جلوی شما را می گیرد.

10- اندازه گیری سرعت مطالعه

باید تعداد لغاتی که در یک صفحه وجود دارد را تقسیم بر تعداد خطوط آن صفحه کنید و میانگین مورد نظر را به دست آورید. زمانی که سرعت مطالعه شما بالا رفت، به مطالعه کردن علاقه مندتر میشوید و تبدیل به یک عادت روزانه میشود. همچنین میتوانید میانگین تعداد صفحات مشخص شده و زمان مورد نیاز را بگیرید .

11- مطالعه موردی

نکته مهم این است که هیچ زمان کتابی را نیمه‌کاره رها نکنید و به عنوان مثال بخشی از کتاب را خوانده باشید و بروید سراغ کتاب بعدی این کار کاملاً کار اشتباهی است. بهترین روش این است که شما یک کتاب را تا انتها بخوانید، سپس مواردی که از آن یاد گرفتید را در زندگی خود پیاده سازی کنید و بعد از آن به مطالعه کتاب دیگری مشغول شوید.

12- افزایش یادگیری هنگام مطالعه برای کنکور و امتحان

مغز انسان تنوع را دوست دارد و اگر ما در یک طیف از کتاب خواندن باشی مغز شما کلافه و خسته می شود. بهترین روش این است که بعد از هر مدت تم های گوناگونی را مطالعه کنیم، یعنی اگر دائماً کتابهای موفقیت مطالعه میکنید بعد از یکماه محتوای یادگیری خود را تغییر داده و به سراغ کتاب های اقتصادی، تاریخی، داستانی، علمی و… بروید و بعد از مدتی دوباره به سراغ کتاب های موفقیت یا هر نوع کتاب دیگری بروید.

کلید واژه

ایمیل

manshaeir@gmail.com

با ما تماس بگیرید

۰۹۱۳۳۷۰۱۳۳۹

© 2021 کلیه حقوق محفوظ است. طراحی و اجرا R.D