روش مدیریت ویل دان

روش مدیریت ویل دان

روش مدیریت ویل دان 260 215 راضیه منشئی

روش مدیریت ویل دان، شاهکاری از بلانچارد در زمینه ایجاد روابط مثبت است و ناشر بر این باور است که درباره روابط بین فردی و گروهی و ارتباطات انسانی، هرگز کتابی به این اثربخشی و شیوایی منتشر نشده است. این شیوه بر اساس تربیت نهنگهای خونخوار که ترسناک ترین درندگان گوشتخوار اقیانوس هستند، نوشته شده است.

شمو ، از جمله نهنگهای گوشتخوار غول پیکر ، با اجرای نمایشی حیرت آور مردم را متحیر کرده و راز تربیت شمو و اجرای فوق العاده او در این کتاب به این شکل بیان شده است که شمو ابتدا هیچ کاری انجام نمیداد تا اینکه به مربی خود اعتماد کرد. البته که ایجاد اعتماد و دوستی با نهنگ ها زمان زیادی نیاز دارد و دوستی اساس همه آن چیزهایی است که در نمایش دیده میشود.

ایجاد اعتماد با تاکید بر رفتار مثبت آنها صورت میگیرد. یعنی وقتی که حیوان کاری را که از او میخواهند صحیح انجام میدهد به او توجه زیادی می کنند و اشتباهات او را نادیده گرفته و بلافاصله رفتارش را به مسیر دیگری هدایت می کنند. نکته اینجاست که هر چه بیشتر به یک رفتار توجه کنید، بیشتر تکرار میشود. در واقع وقتی توجه زیادی به کارهای اشتباه نهنگها نکرده و در عوض توجه زیادی به کارهای درستشان کنیم، آنها اغلب کار درست را انجام میدهند. هر چه بیشتر بر موارد مثبت تاکید کنیم آنها بیشتر به ما اعتماد میکنند و عملکرد بهتری ارائه میدهند. روش مدیریت ما به این شیوه در برخورد با اطرافیان، فرزندان و کارمندان هم دقیقا به همین صورت نتیجه بخش خواهد بود.

در برخورد با عملکرد دیگران 4 نوع پاسخ میتوان ارائه کرد:

1. بدون پاسخ

2. پاسخ منفی

3. تغییر جهت

4. پاسخ مثبت

دو پاسخ آخر – تغییر جهت و پاسخ مثبت- اگر چه نیرومندترین هستند ولی کمترین استفاده را دارند. تغییر جهت موثرترین راه برای پاسخ دادن به رفتار غیرقابل قبول است. هدف از تغییر جهت ایجاد یک پاسخ مثبت است.

به عملکرد خوب بلافاصله پاسخ مثبت دهید، اگر منتظر شوید تا پس از انجام عملکرد یا رفتاری دقیق و بدون نقص پاسخ مثبت دهید ممکنست برای همیشه منتظر بمانید.

همیشه پیشرفت را تحسین کنید. بدین ترتیب آنها را برای موفقیت و سازندگی آماده خواهید کرد.

افراد را بلافاصله تحسین کنید. مشخص کنید افراد چه کاری را خوب یا تقریبا خوب انجام داده اند. احساسات مثبت خود را در مورد آنچه که انجام داده اند با آنها در میان بگذارید. آنها را تشویق کنید کارهای خوب را در سطح بالا نگه دارند.

بنابراین دو نوع برخورد داریم:

  1. مچ گیری (پیدا کردن اشتباه دیگران و انتقاد از آنها) : جلب افراد برای انجام کارهای اشتباه
  2. ویل دان ( توجه به کارهای درست دیگران) : جلب افراد برای انجام کارهای درست

توجه کردن مانند تابش نور آفتاب بر انسانهاست. به هر آنچه که توجه کنیم رشد میکند و به هر آنچه بی توجهی کنیم پژمرده میشود.

وقتی شما به کارهای مثبت دیگران توجه داشته باشید قطعا عملکرد آنها و همچنین روابط شما بهبود خواهد یافت. هر چه ویل دان بیشتری انجام دهید بهتر است.

هر گاه عملکرد کسی را مورد انتقاد قرار میدهید یا نسبت به آن واکنش منفی نشان میدهید بدون در نظر گرفتن آنکه با چه دقت و مراقبتی آن را انجام داده اید به روابط خود با آن شخص آسیب میرسانید یا آن را تضعیف می کنید.اگر به این کار ادامه دهید روابطتان را مسموم خواهید کرد. آنها اعتمادشان را نسبت به شما از دست میدهند و شروع به لجبازی کردن می کنند.

روش ویل دان ( تاکید بر موارد مثبت) یک چرخه سازنده ایجاد میکند.

بنابراین یافتن اینکه چه چیزی به مردم انگیزه میدهد مهم است. نکته مهم در مدیریت خوب تاثیر بر مردم است بطوریکه حتی وقتی شما حضور ندارید کارشان را به خوبی انجام دهند. هیچ مدیری مایل نیست افرادش تنها به خاطر تشویق و افزایش حقوق کارشان را انجام دهند. به جای وابسته کردن افرادتان به پاداش مایلید آنها به این خاطر کارشان را خوب انجام دهند که از آن لذت میبرند.

تنها راهی که میتوانید بطور واقعی مردم را در مسیری قرار دهید که آنچه را که میخواهید برایتان انجام دهند برقراری رابطه ای مثبت و اعتمادآمیز با آنان است. با مردم مثبت باشید تا نتایج مثبت بگیرید.

چیزی که رقبای شما هرگز نمی توانند از شما بدزدند رابطه ایست که شما با کارکنانتان دارید و کارکنان شما با مشتریانتان دارند.

ما حتی زمانی که مردم را نادیده میگیریم بر عملکردشان اثر می گذاریم.

 

 

ایمیل

manshaeir@gmail.com

با ما تماس بگیرید

۰۹۱۳۳۷۰۱۳۳۹

© 2021 کلیه حقوق محفوظ است. طراحی و اجرا R.D