درخواست، مذاکره و سخنوری

درخواست، مذاکره و سخنوری

درخواست، مذاکره و سخنوری 500 333 راضیه منشئی

«در مورد دیگران نه حرف بزن و نه نظر بده، عدم قضاوت دیگران به شدت باعث آرامش در زندگیست.»

برای هر نوع مذاکره و سخنوری توجه به 4 نکته زیر اهمیت دارد:

1. همه چیز قابل مذاکره است.

این دیدگاه را در خودتان نهادینه کنید که همه چیز قابل مذاکره است. حتما درخواست کنید. حق گرفتنی است. در مواردی مثل امور مالی، ارتباطی، شغلی و خانوادگی حتما درخواستهای خود را مطرح کنید و تا حد ممکن درخواستهای بزرگ داشته باشید. بزرگترین حسرت زندگی هنگام ترک دنیا خواسته ها و اهدافیست که به دنبالش نرفته اید. چرا یک عمر کاری را انجام دهیم که دوست نداریم برای روزی که آیا میرسد یا نه؟ از همین الان برو به دنبال شغلی که مناسب تست و آن را دوست داری منتظر روز و اتفاق خاصی نباش. لطفا کیسه سیب زمینی نباسید. کیسه سیب زمینی بودن یعنی خود را وابسته به شرایط بدانیم در حالیکه خود ما بیشترین تاثیر را بر زندگی خود داریم. فقط یکسری از واقعیات زندگی مثل بلایای طبیعی و از دست دادن عزیزان و … را نمیتوان کاری کرد و باید پذیرفت.

ماشین زندگی شامل 4 چرخ است که دو چرخ جلو افکار و رفتار ما و دو چرخ عقب جسم و احساس مارا شامل میشود.به هر سمتی که چرخهای جلو حرکت کنند چرخهای عقب هم مجبورند به همان سمت حرکت کنند. 100 درصد افکار و رفتار ما در دست ماست که چگونه و به چه سمتی در حرکت باشند. در هر شرایطی اگر دیدی جسم و روحت حال خوبی نداشت ببین چه افکار و رفتاری داشته ای که منجر به این حال شده است و البته که تا زمانی که نتوانیم افکار خود را کنترل کنیم نمیتوانیم رفتارمان را مدیریت کنیم.

مهمترین دلیل درخواست نکردن ترس است. بر ترس خود غلبه کنید.

2. اصول و قوانین مذاکره

7 توهم رایج در مذاکره و سخنوری عبارتند از : 1. سخنوری ذاتیست… البته که چنین نیست و حداقل نیاز به 4 مهارت دارد: هوش کلامی، هوش هیجانی، دانستن اصول و قواعد سخنرانی و اعتماد بنفس. 2. سخنوری نیاز به برنامه ریزی ندارد… توجه داشته باشید که جلسه مذاکره جلسه بداهه گویی نیست و حتما باید با برنامه ریزی و آماده کردن مطالب از قبل در جلسه حضور داشته باشید. 3. همه باید به فکر منافع من باشند…. اصلا چنین نیست، در جلسه مذاکره اگر کسی به فکر منافع شما بود به شما لطف کرده و در غیر اینصورت مرتکب خلافی نشده. در تمام جلسات مذاکرات هر کسی به نفع خودش فکر و صحبت میکند. در واقع در جلسه مذاکره باید بتوانی متقاعد کنی که این کار به نفع هر دوی ماست. قبل از مذاکره منافع و مواضع خود را تعیین کرده و روی منافعت پافشاری کن ولی مواضع را هوشمندانه تغییر بده. 4. عقب نشینی …. 5. مکتوب کردن سریع… 6. ریسک غیرمعقول… 7. به حاشیه بردن صحبت…

3عملکرد اشتباه در مذاکره عبارتند از : 1. پرحرفی… به اندازه و به جا صحبت کن و سئوالات هوشمند بپرس. 2. گیر انداختن طرف مقابل…. اگر کسی را گیر انداختی به او اجازه خواهی داد تا به شما توهین کند. 3. دادن امتیازهای متوالی… به ازای هر امتیازی که میدهی باید یک امتیاز دریافت کنید.

4 روش ایجاد اعتماد در سخنرانی و مذاکره عبارتند از: 1. داشتن صداقت… 2. عمل به وعده ها… 3. زبان بدن… 4. خودافشایی هوشمندانه بطوریکه از همان اول واقعیت ها را به افراد گوشزد کنیم.

3. آماده شدن

از جمله مهمترین کارها قبل از سخنرانی و مذاکره آمادگی کامل است چرا که اگر برای پیروزی آماده نشده باشیم برای شکست برنامه ریزی کرده ایم. برگه برنامه ریزی مهمترین چیزی است که قبل از جلسه باید آماده کنیم. این برگه شامل موضوع مذاکره و مطالبی است که باید در جلسه مطرح شوند، افراد حاضر در جلسه، راهکارها جهت پیشبرد اهداف جلسه، امتیازها و درخواست ها و نتیجه گیری میباشد.

4. هیپنوتیزم کلامی

دو نوع صدا و گفتگوی درونی داریم: گفتگوهای مثبت و سازنده و انگیزه دهنده و گفتگوهای منفی و مخرب

قطعا گفتگوهای مثبت و سازنده جلسه را به سمت و سوی بهتری هدایت میکنند و نتایج قابل قبول تری خواهند داشت.

قبل از هر جلسه مذاکره از هر گونه تمرکز بر مشکلات، قضاوت کلی، پیشگویی مثبت و منفی، حرف زدن احساسی با خود، مقصر یابی، برچسب زدن به دیگران و توهمات ناشی از افکار گوناگون به شدت دوری کنید.

 

 

 

ایمیل

manshaeir@gmail.com

با ما تماس بگیرید

۰۹۱۳۳۷۰۱۳۳۹

© 2021 کلیه حقوق محفوظ است. طراحی و اجرا R.D