تاثیرات معجزه آسای تندخوانی

تاثیرات معجزه آسای تندخوانی

تاثیرات معجزه آسای تندخوانی 1280 669 راضیه منشئی

فهرست

1- آیا فرد معمولی می‌تواند تندخوان شود؟

2- سه باور غلط در تندخوانی که همین حالا باید کنار گذاشت!

2-1- فرد تندخوان، قادر به فهم و درک مطلب نیست.

2-2- خواندن بیش از ۵۰۰ کلمه در دقیقه غیر ممکن است.

2-3- سرعت بیشتر، تمرکز کمتر.

3- شش دلیل که باید تندخوانی یاد بگیریم!

3-1- افزایش حافظه

3-2- افزایش تمرکز

3-3- افزایش اعتماد به‌ نفس

3-4- افزایش قدرت تفکر

3-5- افزایش مهارت‌های حل مسائل و مشکلات

3-6- افزایش  انگیزه

4- دلایل کندخوانی چیست؟

4-1- کلمه‌خوانی

4-2- خواندن با صدای بلند

4-3- درون‌خوانی

4-4- برگشت غیر ارادی چشم به عقب

4-5- سرگردانی چشم بین خطوط

4-6- مکث طولانی چشم بر روی کلمات

4-7- محدودیت حوزۀ دید

کلید واژه

مقدمه :

ایا شما هم فکر می کنید تند خوانی باعث کاهش کیفیت یادگیری می شود؟ تندخوانی مهارتی است که علاوه بر بالا بردن سرعت مطالعه باعث افزایش تمرکز و بالا رفتن کیفیت یادگیری نیز می شود. برای بررسی انواع باورها درباره تند خوانی در این مقاله با ما همراه باشید.

1- آیا فرد معمولی می‌تواند تندخوان شود؟

بله، مغز سالم می‌تواند هر بار عبارات و گروه کلمات را به خوبی کلمات پردازش کند. برای مثال خواندن «آنشکلوشمایلرامیتوانباگچترسیمکرد» خیلی سخت‌تر از خواندن «آن شکل و شمایل را می‌توان با گچ ترسیم کرد» است. یک فرد بدون بکارگیری اصول تندخوانی ناچار است تا فعالیت مغزی بیشتری نسبت به خوانندۀ تندخوان انجام دهد.

یکی از مزیت‌های تندخوانی این است که اگر یک خوانندۀ معمولی حدود ۴۰۰ توقف توأم با تمرکز بر روی هر صفحه انجام ‌دهد، فرد تندخوان تنها نزدیک به ۱۰۰ توقف در کل صفحه خواهد داشت، که این امر باعث کمتر خسته‌ شدن عضلات چشم خواهد شد. 

2- سه باور غلط در تندخوانی که همین حالا باید کنار گذاشت!

2-1- فرد تندخوان، قادر به فهم و درک مطلب نیست.

این فکر که فرد تند خوان نمیتواند مطالب را به طور کامل درک کند اشتباه است. خوانندۀ معمولی بخاطر توقف‌های مکررش ممکن است بی‌حوصله شود یا تمرکزش را از دست بدهد و حتی حضور ذهن کمی داشته باشد و به تبع آن فهم کمتری از متن پیدا کند.

2-2- خواندن بیش از ۵۰۰ کلمه در دقیقه غیر ممکن است.

خیر، اینگونه نیست. با دانستن این حقیقت که در هر توقف می‌توان تا ۶ کلمه را در محدودۀ دید قرار داد و در هر ثانیه ۴ توقف انجام داد، می‌توان دریافت که امکان خواندن ۵۰۰ کلمه در هر دقیقه وجود دارد.

2-3- سرعت بیشتر، تمرکز کمتر.

خیر، به هیچ عنوان اینگونه نیست. سریع‌تر خوانندن مانند یک نیروی جنبشی که رو به افزایش است، باعث افزایش تمرکز می‌شود. 

3- شش دلیل که باید تندخوانی یاد بگیریم!

3-1- افزایش حافظه

مغز مثل عضله است، مانند بقیه عضله‌ها نیاز به پرورش دارد و زمانی که این عضو از بدن تقویت شود، بدیهی است که عملکرد بهتری از خود نشان خواهد داد. تندخوانی مغز را به چالش می‌کشد و سطح کارایی آن را بالا می‌برد. وقتی مغز را وادار به خواندن اطلاعات با سرعت بالا می‌کنید، قسمت‌های مختلف فعالیتش بیشتر می‌شود، حافظه یکی از این بخش‌هاست و همین فعالیت موجب تقویت حافظه‌ شما خواهد شد.

3-2- افزایش تمرکز

اکثر افراد توانایی مطالعه با سرعت ۶۰۰ کلمه در دقیقه (wpm) را دارند. اما میانگین سرعت مطالعه واقعی چیزی حدود ۲۰۰ کلمه در دقیقه می‌باشد.

این تفاوت می‌تواند دو دلیل داشته باشد؛ اول، شیوۀ مطالعه سنتی و دوم عدم تمرکز. عدم تمرکز باعث سردرگمی و پایین آمدن بازده می‌شود و سرعت را پایین خواهد آورد.

3-3- افزایش اعتماد به‌ نفس

طبیعی است که دانش بالا در مورد هر چیزی باعث ایجاد حس رضایت از خود و افزایش اعتماد به نفس می‌شود. تندخوانی و تقویت حافظه رابطۀ مستقیمی با اعتماد به نفس دارند.

3-4- افزایش قدرت تفکر

مطالعه یکی از بهترین تمرین‌ها برای مغز است. تندخوانی مغز را در مرتب‌سازی اطلاعات و همچنین کشف ارتباط بین اطلاعات گذشته و جدید، کارامدتر خواهد کرد. هر چقدر سرعت مطالعه بالاتر برود این فرایند سریع‌تر اتفاق افتاده و بطور اتوماتیک توانایی‌تان در ایجاد ارتباط بین اطلاعات سریع‌تر خواهد شد.

3-5- افزایش مهارت‌های حل مسائل و مشکلات

تندخوانی در کنار افزایش قدرت تفکر، مهارت‌های لازم برای حل مسائل را تقویت می‌کند؛ این امر با بهبود ارتباط بین اطلاعات توسط مغز امکان‌پذیر می‌شود.

3-6- افزایش انگیزه

این اتفاق به صورت غیر مستقیم اتفاق می‌افتد، به این صورت که با استفاده از مهارت‌های تندخوانی و تسلط بر آن و مطالعۀ چندین کتاب، انگیزۀ شما برای خواندن بیشتر به مراتب بالاتر می‌رود.

4- دلایل کندخوانی چیست؟

4-1- کلمه‌خوانی

طی این چند هزار سال تا همین حالا که از نوشتن و خواندن بشر می‌گذرد، در آموزش‌ها به افراد گفته شده است که کلمه به کلمه بخوانند. کاش به جای گفتن «بخوانید»، «چگونه خواندن» را آموزش می‌دادند. این عقیده که خواندن کلمه به کلمه درک از متن را بالا می‌برد دقیقاً برعکس واقعیت است، چراکه مغز با معنی کلمات سروکار دارد و نمود آن جمله است و نه کلمه! همین حالا که در حال خواندن این مطلب هستید، مغز شما کاری با کلمات ندارد بلکه روی معنای جملات تمرکز دارد.

4-2- خواندن با صدای بلند (بلندخوانی)

فردی که با صدای بلند متن را می‌خواند، حتی اگر با نهایت سرعت هم بخواند، نمی‌تواند بیشتر از ۳۰۰-۴۰۰ کلمه در دقیقه بخواند؛ زیرا سیستم گفتاری ما برای افزایش سرعت، محدودیت دارد، اما اگر این بلندخوانی به صامت‌خوانی و چشم‌خوانی تبدیل شود سرعت و درک مطلب بیشتر می‌شود.

4-3- درون‌خوانی (لب‌خوانی)

یکی از علل کندخوانی، درون‌خوانی یا لب‌خوانی است. لب‌خوانی عادتی غلطی بوده و باید به صامت‌خوانی یا چشم‌خوانی تبدیل شود، چراکه باعث کم شدن درک متن و سرعت مطالعه می‌شود.

4-4- برگشت غیر ارادی چشم به عقب

هنگام مطالعه گاهی اوقات چشم به صورت ناخودآگاه به عقب برمی‌گردد و متنی که چند لحظه پیش خواندید را دوباره می‌خواند، برای حل این مشکل می‌توان با انگشت، خودکار یا مداد متن را دنبال کرد، پس از مدتی چشم شما عادت می‌کند و دیگر نیازی به استفاده از این موارد نیست.

4-5- سرگردانی چشم بین خطوط

مانند مورد قبل، این مسئله بسیار گریبان‌گیر خواننده می‌شود. ممکن است حین خواندن مطلب چشمتان خط را گم کند و بین خطوط سرگردان شود. برای حل این مشکل می‌توان از یک کتاب یا برگۀ تیره استفاده کرد و از آن در بالا یا پایین خطی که در حال خواندنش هستید استفاده کنید.

4-6- مکث طولانی چشم بر روی کلمات

چشم بطور متوسط یک چهارم ثانیه روی هر کلمه مکث می‌کند، یعنی در هر ثانیه ۴ کلمه و در دقیقه ۲۴۰ کلمه، این در حالی است که تجربه نشان داده است افراد در اولین اندازه‌گیری سرعت خواندنشان، به عددی کمتر از ۲۴۰ می‌رسند؛ علت این موضوع همان موانعی است که بالاتر ذکر شد، می‌توان این سرعت را با تمرین افزایش داد.

مکث طولانی چشم بر روی کلمات علاوه بر کاهش سرعت مطالعه، باعث خستگی چشم می‌شود؛ اصلاً به همین خاطر است که وقتی کتابی را برمی‌داریم و شروع به خواندن می‌کنیم از هوش می‌رویم، قرص خواب‌آوریست برای خودش!

4-7- محدودیت حوزۀ دید

در حالت عادی وقتی به متن نگاه می‌کنید تعدادی کلمه را می‌توانید ببینید و درک کنید، حال اگر این محدوده وسیع‌تر شود و تعداد کلماتی که می‌توانید ببینید تعداد زیادتری باشد، حوزه دیدتان افزایش می‌یابد و این موضوع منتج به افزایش سرعت مطالعۀ‌ شما می‌شود.

تمرین افزایش حوزه دید

ابتدا چند کلمه را با فاصلۀ کم کنار هم بنویسید و به آن‌ها نگاه کنید و سپس کم کم فاصله بین کلمات را زیاد کنید و دوباره به کلمات نگاه کنید، ممکن است در ابتدای کار چشمتان کمی اذیت شود.

تمرین را چند تکرار کنید؛ با انجام این تمرین چشم به یک نقطه ثابت نگاه می‌کند و بدون هیچ حرکتی کلمات سمت راست و چپ آن نقطه را می‌بیند.

کلید واژه

ایمیل

manshaeir@gmail.com

با ما تماس بگیرید

۰۹۱۳۳۷۰۱۳۳۹

© 2021 کلیه حقوق محفوظ است. طراحی و اجرا R.D